film krant

Take 5: Threes Anna over regisseren.
The bird can’t fly, het speelfilmdebuut van Threes Anna, voormalig artistiek leider van theatergroep Dogtroep, draait eind september in competitie op het internationale filmfestival van San Sebastian. Vijf redenen waarom theatermakers de beste filmregisseurs
zijn.

1. Extra dimensie op de set
Een filmregisseur zou zich op het toneel volgens mij ontzettend
verloren voelen, zo gewend als hij is aan het legertje mensen dat zijn
beeld helpt maken. Op het toneel kun je de tientallen lampen niet elke seconde
bijdraaien tot het licht perfect is. Voor een theaterregisseur neemt het
arsenaal aan mogelijkheden tot manipulatie op een filmset daarom juist
enorm toe.
2. Aandacht voor acteurs
Veel filmregisseurs zien acteurs als poppen die het verhaal moeten doen. Als theatermaker ben ik verliefd op m’n acteurs. Ik geef zevrijheid, waar ik leven voor terug krijg.
3. Extra dimensie in de postproductie
Op het toneel moet alles in één keer goed gaan; er is geen vijfde take.
Vanuit die achtergrond wil ik op de set precies krijgen wat ik in m’n hoofd heb. Ik denk nooit:
‘dat los ik in de postproductie wel op.’ Daarom levert de montage een
wereld aan extra mogelijkheden op; een tweede laag. Ik kan nu een stem die niet
mooi is vervangen door die uit een andere take.
4. Schijt aan hierarchie
Ik ben gewend met kleinere budgetten dan bij film te werken en heb
schijt aan de hierarchie op een filmset. Als iedereen meehelpt, brengt dat
de film op een hoger niveau. We hebben met zijn allen papiertjes staan
gooien en zelfs Barbara Hershey heeft een keer geholpen het decor te repareren.
5. Meer ervaring
Theaterregisseurs hebben véél meer ervaring met regisseren, ha ha ha. Ik heb in
de jaren ’90 meer dan 50 voorstellingen en spektakels gemaakt. Ik kan
sneller beslissen omdat ik beter weet welke gevolgen een keuze heeft. Een week voor de opnames heb ik een deel van de slotscène finaal veranderd.
Ik heb geen moment het idee gehad dat dit mijn eerste film was.